Yoga, because some questions can´t be answered by Google

Kommentera
Jag har allt oftare funderat, reflekterat och märkt hur mina stressnivåer ökat i och med all tid jag spenderar med min telefon. Det är så lätt att googla sig fram till svar, lösningar, träningsprogram, problem med kroppen, etc. Det är faktiskt så pass lätt att jag ofta glömmer bort att se min kropp och dess behov. Vad händer om jag lyssnar inåt? Jag är trött på att stressa omkring, stressa iväg och att ständigt oroa mig för morgondagen. 
 
 
Som en del i 2017 års ord styrka har jag yoga, meditation och mindfulness, det vill säga olika sätt att hitta tillbaka till och lära känna mig själv och min kropp på nytt. Google kommer aldrig kunna svara på varför jag mår som jag gör, varför mina stressnivåer är skyhöga, varför jag tappat bort förmågan att lyssna på mig själv. Dessa svar kan jag enbart ge mig själv. 
 
Den här bilden snubblade jag över på Pinterest och den kändes så rätt, så inspirerande. Den fick mig att tänka på vad tusan jag håller på med. 
Inför 2017 började jag med lite av en digital detox. En riktig minivariant faktiskt. Löjligt liten nu när jag tänker efter. Jag rensade 50 olika konton som jag följer på Instagram. Wow, vilket jobb att lyckas rensa så många tänkte jag. Tills jag insåg att jag fortfarande följer 280 konton. Inte underligt att jag har svårt att komma undan stressen. Jag är alldeles för uppkopplad. För att inte tala om alla facebookgrupper, bloggar, etc. Det tog mig vidare till att börja rensa facebookgrupper, plocka bort Facebookappen från telefonen och att ta en runda bland bloggarna för att reflektera över vad jag egentligen får ut av alla konton, bloggar och grupper. Just nu ägnar jag mig åt digital detox, att minska olika digitala stimuli. 

Min telefon har fått ligga allt mer orörd och datorn har fått ta större plats. Datorn som jag inte ens suttit vid mer än 10 gånger under senare halvan av 2016. Vid datorn jobbar jag mer aktivt. Där ägnar jag mig inte åt slösurfande utan istället åt sådant jag vill och ska ägna mig åt. Det är en lång resa att jobba bort ett så starkt beroende som jag har av min mobil, men jag är fast besluten om att min mobiltid SKA halveras under 2017.
 
Just nu läser jag en hel del om yoga, lägger mig på marken några gånger per dag och andas samt försöker känna in min kropp vid olika tidpunkter varje dag. Träningen då? Hur går det med den? Den har jag lagt åt sidan till viss del under årets första vecka för att först känna in vad mitt mentala jag behöver. Till skillnad från "alla" andra som stressar över sin träning har jag tagit ett steg tillbaka och reflekterat noga varje dag över var jag vill befinna mig och varför jag tänker på det viset. Nästa vecka har jag bokat upp mig på BodyBalance samt StrongMama, det vill säga stabil grundträning - inte hård styrka. Det är så jag vill börja 2017. Lugnt, skönt och reflektivt. Jag har även börjat grotta ner mig mer i yogans värld. Ännu inte praktiserande av yogan som träningsform utan mer själva livsstilen. Det här året kan bli intressant och utvecklande, det är jag säker på. 

En sak som är säker, mina stressnivåer behöver sänkas och jag vill jobba aktivt med det varje dag.