Årets ord - styrka

Kommentera
 
År 2016 blev inte som jag föreställt mig. En tuff graviditet och en minst sagt tuff start i livet som tvåbarnsmamma. Utan att gå in på detaljer så blev livet helt enkelt inte som jag hade väntat mig. Alla fina visioner om hälsa, välmående, energi, ork, osv har fullkomligt flugit ut genom fönstret. 2016 har mer eller mindre handlat om något form av överlevnad. Depression. Utmattning. Allt vad det innebär. Livet har inte varit någon dans på rosor och är fortfarande långt ifrån en dans på rosor. 
 
Inför år 2017 har jag valt ett fokusord som jag tänkt arbeta med på olika sätt, nämligen STYRKA, eller strength som jag i mitt privata kommer referera till det som. 
Det här målordet handlar för mig om såväl fysisk som mental styrka och om jag orkar hålla bloggandet uppe gissar jag att det kommer synas en hel del här. Jag har jobbat på en grundläggande nivå under 2016 beträffande min fysiska styrka. Det har handlat om att stärka bäckenbotten och inre coremuskulatur efter förlossningen. Nu när jag anser mig ha koll på det är det dags att gå vidare till nästa steg, nämligen att komma i form. Tanken är att jag ska komma i mitt livs form, och eftersom den aldrig varit särskilt tipptopp räknar jag med att det inte blir så särskilt svårt. Mina stora utmaningar blir att bolla träning, familjeliv, studier, socialt liv, måsten och åtaganden på ett sätt som känns sunt och balanserat. 
Styrka kommer år 2017 även vara mycket viktigt för mig ur ett mentalt perspektiv.
 
Jag har både mer, och mindre, tydliga mål/tankar/visioner för 2017 gällande ordet styrka: 
- Klara pistol squats
- Ta min egen vikt i marklyft
- Klara 5 armhävningar på tå
- Börja yoga, för kropp och själ
- Halvera telefontiden
- Öka positiviteten i mitt liv
- Mer tacksamhet
- Regelbundna mindfulnessövningar
- Byt bransch
- Slutföra mammamageappen
 
Som ni märker är det en blandad kompott och ärligt talat är det kanske inte helt lätt att självklart se vad allt detta har med styrka att göra, men för mig är var och en av dessa mål/tankar/visioner viktiga steg dit. Några behöver defineras tydligare fortfarande medan jag har en tydlig plan med andra. 
 
Jag hoppas kunna se den här bloggen som en plats att reflektera, men ärligt talat vågar jag varken hoppas eller lova då jag alldeles för sällan ens orkar sätta mig vid en dator. Jag kan nästan räkna på handens 10 fingrar hur ofta jag suttit vid en dator senaste halvåret, 
 
Jag påbörjade det nya året med att ta bilder på min kropp i nuvarande skick, för att kunna följa upp ungefär var tredje månad och se hur min fysiska styrka utvecklas. Hur jag ska mäta, reflektera eller tänka kring min mentala styrka är oklart i nuläget. Det återstår att se helt enkelt. Mer om det en annan gång. Det blir spännande att se hur det här ordet kommer påverka mig under 2017.
 
Hur tänker du kring målord, nyårslöften och liknande?