Sötsaker utan raffinerat socker

Kommentera
Jag har sedan vår son föddes för tre och ett halvt år sedan + lite mer därtill varit ganska försiktig med socker. Hans första erfarenhet med socker var exempelvis på förskolan, något som upprörde och fortfarande upprör mig, det kan jag tycka är mitt beslut, när sockret ska introduceras. Ett litet barn har ingen som helst nytta av socker och kommer inte fråga efter det, eftersom det helt enkelt inte vet vad det är. Jag tycker personligen inte att glass, läsk och liknande hör hemma på en förskola och jag upplever ofta dessutom att personalen "peppar" barnen till att testa sockriga produkter trots att de själva inte visat något intresse för det. Otroligt trist och dåligt och tyvärr hittills omöjligt att påverka, även om det ett tag lät som att det fanns hopp. Socker är en av de produkter som, enligt mig, är fullständigt onödigt och inte innehåller någon som helst näring, därför anser jag inte heller att det är värt att ge till ett barn i onödan. Självklart blir det svårare när barnet upptäckt vad det är och själv frågar efter det, då är det okej i mindre mängd vid utvalda tillfällen. Här hemma har det under snart tre och ett halvt års tid slunkit ner max fem små chokladbitar och några matskedar glass, och då alltid när vi varit bortbjudna då vi helt enkelt själva inte lever bland socker. Vi hittar andra vägar och har inte känt något behov av att introducera varken lördagsgodis eller socker. 
 
 
Min definition av socker är förvisso utifrån rafinerat socker. För det händer såklart att jag bakar muffins eller chokladbollar med dadlar eller banan som sötning, och det fikar vi på ibland, med gott samvete. Och visst, det innehåller fruktsocker, i mer eller mindre stora mängder, men det innehåller betydligt mycket mer än så. Det är precis lika gott med en Paleomuffin utan raffinerat socker som en vanlig med socker. Eller ja, enligt mig är en Paleomuffin sötad med frukt betydligt godare och inte varesig torr eller för söt. 

 
Det var länge sedan jag bakade eller gjorde något sött överhuvudtaget men idag blev det faktiskt muffins - Banan och chokladmuffins närmare bestämt. Mums för hela familjen, och även om det innehåller fruktsocker så innehåller det även massvis med näring och vitaminer och är helt klart något vi äter väldigt sällan. Då och då myser vi till det med söndagsfika och det är såklart uppskattat av alla. Idag blev det alltså muffins och färsk mango till fika, bara för att vi ville och var sugna på det. 
 
Chokladmuffinsarna blev riktigt saftiga och mumsiga och jag kommer definitivt spara det här receptet för att göra en annan gång.
 
Banan -och chokladmuffins 
Ingredienser: 
1 banan
4 ägg
7-8 urkärnade dadlar
1 dl mandelmjöl
4 msk kakao
2 msk kokosolja
2 tsk bakpulver
(2 tsk honung)
 
Mixa ägg, banan och dadlar i en matberedare, blanda därefter i och mixa övriga ingredienser och fördela i muffinsformar. Detta recept ger 12 lite mindre muffins.
Grädda i ugn på 200 grader i 10-12 minuter beroende på ugn.