Ett nytt liv

Kommentera
 
Välkommen till världen lilla C. Fem dagar före beräknad dag föddes du, och din mamma kunde inte vara mer glad för det! Sista tiden som gravid var otroligt kämpig och glädjen var mycket stor när du bestämde dig för att det var dags att titta ut i vår stora värld. Storebror var hos farmor och farfar och pappa var på jobbet medan jag själv låg i soffan och tittade på Malou som precis hade börjat. Plötsligt knäppte någonting till och kändes lite märkligt inuti mig. Jag ställde mig upp och märkte hur trosorna fylldes med vatten. Vattnet hade gått! Jag hade på känn att det skulle gå ganska fort när vattnet väl gått så jag ringde förlossningen och berättade att jag tänkte komma in. När de tvekade på att släppa in mig insåg jag att det var i stort sett fullt, vilket de kunde bekräfta. Dock lät de mig "komma in på koll". Jag slängde mig in i duschen eftersom värkarna efter bara fem minuter blivit otroligt intensiva. Min man fick ringa taxi till oss båda eftersom jag vid det här laget (ca 15 minuter efter vattenavgång) hade så onda, långa och täta värkar att jag inte kunde prata. 2 värkar per 6 minuter som alla var strax över en minut långa. Intensiteten hann öka ytterligare under taxifärden. Väl på plats på förlossningen klockan 11 hade jag så ont att jag grät och inte kunde stå upp. Lätt panik. De bedömde att jag inte ens behövde komma in på undersökning utan skickade mig genast till en förlossningssal. 11.10 var jag öppen blott 4 cm. 12.51 var vårt lilla mirakel ute efter 7 minuter av krystvärkar. För mig blev detta ett oerhört snabbt förlopp, speciellt i jämförelse med första sonen där själva krystvärkarna varade i 55 minuter. Den här förlossningen gick mer än dubbelt så snabbt som med vår son. 
 
Nu ska vi njuta av att lukta och gosa med en bebis och lära känna vår lilla familj. Idag är han 17 dagar gammal.